Ce sunt napii- sunt buni în low-carb / keto?

Ce sunt napii- sunt buni în low-carb / keto?

Napul este o legumă dulce și crocantă, mai puțin cunoscută și consumată. Este asemănătoare cu cartoful și în același timp complet diferită ca și profil nutrițional. 

Câți carbohidrați conține de fapt napul? Este cu adevărat o opțiune bună pentru diabetici și în alimentația low-carb? Să săpăm puțin mai adânc și să vedem ce beneficiile are, comparativ cu cartoful.

 

Ce sunt napii? 

Napul sau topinamburul este un tubercul care seamănă la aspect cu rădăcina de ghimbir. 

Topinamburul este crocant, cu gust dulce și te duce ușor cu gândul la nucă.

Iar carbohidrații conținuți diferă mult față de cei din cartofi. Dar cum nu știam de acest lucru, am evitat și eu mult timp să îi consum. Asta până recent, când i-am studiat mai bine.

 

Denumiri

Deoarece există multe tipuri de napi, trebuie să specificăm clar despre ce tip de nap este vorba în acest articol. Și putem cel mai bine să îi deosebim, cu ajutorul denumirilor sale, științifice și populare. 

✅Denumire științifică: Helianthus tuberosus.
✅Denumire comuna în limba română: topinambur, nap, anghinare de Ierusalim, picioică. Sau cartoful săracului, ahah 😆.
✅Denumire în engleză: jerusalem artichoke, sunchoke.
 

Ce gust au?

Topinamburul este asemănător cu cartoful. Gustul este puțin mai dulce, dat de conținutul crescut de inulină.
 

Câți carbohidrați conțin napii?

Per 100g napii conțin 17g de carbohidrați total. Un număr mare pentru alimentația low-carb, teoretic. Dar majoritatea carbohidraților din nap sunt de fapt inulină, care se comportă ca și o fibră nedigerabilă. 
 

Ce nutrienți conțin napii?

Napii conțin vitamina C, care acționează ca și antioxidant și protejează celulele de efectele stresului oxidativ. De asemenea, conțin Tiamină și Niacină, vitamine din complexul B ce contribuie la sănătatea pielii, părului și a vederii și ajută la producerea energiei din alimente. 

Ca și minerale, aduc un aport bun de Fier, important pentru producerea celulelor roșii ce transportă oxigen și de Potasiu, important pentru menținerea echilibrului hidroelectrolitic și a sănătății sistemului nervos. (1)
 

Sezonul napilor 

Sezonul napilor este din Noiembrie și până în Martie. 
 

Cum se pregătesc 

Topinamburul își schimbă culoarea la contact cu aerul. Pentru a evita acest lucru, conform BBC Good Food, o dată curațați de coajă, pune-i într-un bol cu apă și un acid (o lingură de oțet sau de suc de lămâie), până când ai terminat de curățat și până când îi gătești. (2)
 

Cum se gătesc

Poți găti topinamburul la fel cum se gătește cartoful sau păstârnacul.
Sunt excelenți sotați (sugestie Jamilie Oliver, am trecut-o și eu pe listă, abia aștept!), piure, ca și supă-cremă cu crutoane (e un must de încercat) sau chipsuri prăjite într-o grăsime bună ori la cuptor.  
 

Cum se păstrează 

Napii se păstrează cel mai bine într-un loc uscat și răcoros. La apartament, eu îi păstrez la rece în frigider. 
 

Efecte adverse

Cantitatea mare de inulină din topinambur poate avea efecte nedorite, asemănătoare cu fasolea. Soluția, dacă îi încerci pentru prima oară, este să mănânci o cantitate mai mică și să observi reacțiile. În timp, ai să poți crește treptat cantitățile. Atunci când sunt gătiți suficient timp, efectul de balonare este redus.
 

Beneficii pentru sănătate 

 
Inulina, găsită în cantități mari în topinambur, este o fibre nedigerabilă. Are efect prebiotic, servind drept sursă de hrană pentru bacteriile benefice din flora intestinală, numite probiotice. (3)
Probioticele au rol important în funcționarea sistemului imunitar, producerea de vitamine și scăderea colesterolului rău. 
 
1 Comment
  • Laura Bodea
    Posted at 19:07h, 17 decembrie Răspunde

    Sunt atât de incantata de ei5, încât cred ca o sa ma apuc de cultivat. Am mancat doar nap alb, dar am sa îl încerc și pe cel rosu, se zice ca ii mai aromat!

Post A Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Vrei să slăbești cu dieta keto? Mergi la sigur cu meniuri gata calculate. (apasă aici pentru detalii)