Q&A pe contul de Instagram – Mituri în nutriție

Q&A pe contul de Instagram – Mituri în nutriție

Aproape săptămânal obișnuiesc să fac pe contul meu de Instagram o sesiune de Q&A sau Întrebări&Răspunsuri.

Cu timpul am început să primesc o grămadă de întrebări interesante de la voi, așa că m-am hotărât să selectez periodic câteva și să public (și) aici răspunsul meu. 

Săptămâna asta am avut parte de multe întrebări interesante pe tema miturilor din nutriție, a lactatelor și a fructelor.  

 

1.”Scoaterea pâinii din alimentație duce la constipație și apoi hemoroizi. Mit sau realitate?”

Este un mit, desigur. Cantitatea de fibre găsită în pâinea clasică poate fi ușor luată din 2 porții de legume pe zi (sau chiar una). Eu pot să spun din proprie experiență că în ultimii 4 ani am consumat foarte rar pâine și mă simt excelent. 

 

2.”Cât de des să consumăm lactate? Sunt acestea singura sursă de calciu?”

Știi vorba aceea, mai răruț că-i mai drăguț? Ei bine, în cazul lactatelor se aplică foarte bine. Multe persoane slăbesc mai ușor după ce iau o pauză de la lactate. Asta nu înseamnă că trebuie toată lumea să renunțe la lactate. Eu una le includ în cantități mici. 

Ca și surse de calciu, în afară de lactate, avem câteva opțiuni super nutritive: sardine, somon, migdale, proteina din zer, legume verzi. 

 

3.”Ce legume sunt o sursă bună de fibre?”

Legumele cele mai bogate în fibre sunt: avocado, kale, ardeiul roșu, broccoli, morcovi, varză de Bruxelles etc. 

Dintre fructe, cele mai multe fibre sunt în zmeură și mure. Și de asemenea sunt bogate în antioxidanți. Ps, avocado este tot fruct dpdv botanic, dar îl consumăm ca pe o legumă.

  

4.„Ce alimente consumi seara cel mai des?”

Seara, la fel ca și în orice parte a zilei, aleg să consum pe cât posibil alimente nutritive.

În privința cantității, îmi ascult corpul și senzația de foame, ce diferă în funcție de cât am mâncat la celelalte mese și de cât de activă am fost în ziua respectivă. Alimentele nesănătoase (calorii goale) îngrașă indiferent că e seară sau dimineață, prin faptul că nu oferă sațietate pe măsura aportului caloric și astfel ajungi să mănânci mai mult. 

 

5.„Cum de amesteci 2-3 tipuri de proteine în aceeași farfurie? Teoretic se consumă separat.”

Da, într-o oarecare teorie, poate. E mai degrabă un mit.

Nu am găsit niciun studiu care să susțină treaba cu combinațiile alimentare. De fapt, majoritatea alimentelor sunt o combinație în diverse proporții de proteine, carbohidrați și grăsimi, cu foarte puține excepții (de ex uleiul e grăsime pură și zahărul e alcătuit doar din carbohidrați simplii). 

 

6.”Ce să fac dacă corpul meu s-a obișnuit cu mai puține calorii și nu mai pot da din greutate jos?”

O idee bună ar fi să introduci exercițiile moderate cu greutăți. Masa musculară e mare consumator de energie (wink, wink). În plus, te vei simți super, atât fizic, cât și psihic. 

 

7.„Când e cel mai potrivit să mănânci fructe? E ok între mese sau înaintea unei mese?”

Obișnuiam și eu să consum fructele fie între mese, fie înainte cu jumătate de oră de masă.

O idee destul de răspândită este faptul că nu fructele nu trebuie consumate împreună cu alte alimente, deoarece ajung să fermenteze în stomac.

Ei bine, la o privire mai atentă peste studii, surpriză, este doar un alt mit. Deși au timp de digestie diferit față de alte alimente, fructele nu fermentează în stomac atunci când sunt consumate împreună cu alte alimente. Explicația e simplă: pH-ul acid din stomac previne dezvoltarea bacteriilor responsabile cu procesele de fermentare (sursă). E în regulă să mănânci fructe și împreună cu alte alimente. 

 

8.„Ce părere ai despre utilizarea uleiului de măsline la gătit?”

Eu de obicei îl păstrez pentru salate. Dar studiile spun că este rezistent la temperaturi crescute, deci poate fi o variantă bună pentru gătit. (sursa)

Singura problemă a fost că la gătitul îndelungat, ar putea scădea din antioxidanții conținuți și din vitamina E și astfel să îi anuleze din beneficiile pentru sănătate. Dar repet, asta se întâmplă la gătitul foarte lung. În concluzie, cred că e sigur de folosit. 

Denisa 

No Comments

Post A Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Vrei -25% reducere la meniurile de slăbire? Apasă aici.