Peste 50 de denumiri diferite pentru zahăr

Sună ciudat, nu?

Adevărul este că zahărul se găsește sub o multitudine de forme și tinde să fie adăugat în tot mai multe produse. De fapt, un studiu a descoperit că aproximativ 75% din alimentele din supermarket conțin zahăr adăugat (1).

Consumul crescut de zahăr adăugat este corelat cu apariția obezității și a diabetului zaharat de tip 2. Cu toate acestea, cel mai adesea zahărul este ascuns în alimente sub alte denumiri.

Ce este zahărul?

Zahărul pe care îl folosim în mod curent este un dizaharid numit sucroză. Adică este alcătuit din două molecule. Una se numește glucoză si cealaltă fructoză.

Glucoza este folosită de către orice celulă din organismul nostru, adica este”arsă” pentru energie. Este vitală pentru organism.

Fructoza în schimb poate fi folosită doar de către ficat. Din aceasta cauză, atunci când consumi o cantitate mai mare de fructoză ficatul nu va fi în stare să o folosească pe toată pentru energie. Drept urmare, folosește cât îi trebuie, iar restul o transformă…ai ghicit, în grăsime :). (2)

Același lucru se poate întampla și cu glucoza consumată în exces, însă probabilitatea este mai mică datorită numărului mai mare de celule care o pot folosi pentru energie.

 

Diferitele tipuri de zahăr

Există zahăr sub formă de fructoză pură, glucoză pură (dextroză) sau amestecuri între cele două molecule.

Zahărul obișnuit este extras din sfecla de zahăr sau trestia de zahăr. Se poate extrage zahăr și din porumb, orez, curmale, cocos sau orice fruct etc. În funcție de asta diferă și denumirea lui.

Spuneam mai sus că sucroza (zahărul obișnuit) conține o moleculă de fructoză (50%) și una de glucoză (50%).

Alte exemple sunt:

-siropul de porumb (conține 55% fructoză și 45% glucoză)

-siropul de agave (75-90% fructoză și restul glucoză) etc.

Chiar dacă acești îndulcitori au denumiri și surse diferite, la bază au aceleași molecule: glucoza și fructoza. Variază doar procentul, în funcție de aceasta putând fi mai sănătoși sau nu. Însă în esență toți pot fi numiți zahăr. Iar excesul de zahăr este dăunător, după cum am auzit de atâtea ori.

 

Care tip de zahăr este mai sănătos?

Spuneam despre fructoză că poate fi prelucrată doar de ficat. De aceea un tip de zahăr care conține mai putină fructoză poate fi considerat mai sănătos (3).

Alt criteriu după care putem să alegem un îndulcitor mai sănătos este indicele glicemic mai mic.

 

Concluzii

În momentul actual, există mai bine de 50 de denumiri diferite pentru zahăr. Aceasta deoarece se extrag din surse diferite.

Unele variante pot fi mai sănătoase decât altele. Dar absolut toate trebuiesc luate în considerare la aportul total de zahăr.

Din păcate este aproape imposibil să evităm orice formă de zahăr adăugat. Și asta este în regulă. Nu trebuie să mergem în nicio extremă.

Problemele apar atunci când îi dai corpului mai mult decât poate metaboliza.

Important este să fii conștient de faptul că dacă pe o etichetă scrie că este îndulcit cu sirop din orez sau sirop de porumb (și mai rau), aceasta nu îl face cu mult mai sănătos decât dacă ar scrie zahăr.

O modalitate prin care poți ține consumul de zahăr sub control este să mănânci cât mai puțină mâncare procesată și să consumi mai multe alimente întregi.

 

Save

Save

Save

NedocumentatSlabMediuBunFoarte bun! (1 voturi pana acum cu o medie de: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Adaugă un comentariu