Alternative sanatoase la zahar

In ultima vreme suntem din ce in ce mai preocupati sa gasim variante naturale si sanatoase pentru a ne indulci preparatele preferate.

Cu foarte putine exceptii, indulcitorii naturali contin si ei o forma sau alta de zaharuri naturale.

Ceea ce ii deosebeste insa de zahar este faptul ca acestea se gasesc intr-o cantitate mai mica si ca vin la pachet cu alti nutrienti benefici pentru sanatate.

Prin contrast, zaharul clasic este bogat doar in calorii, insa nu contine deloc vitamine sau minerale.

 

1. Zaharul din cocos 

Este un zahar natural extras din nectarul florii de cocos.

Arata la fel ca si zaharul brun.

In privinta energiei, contine aproape la fel de multe calorii ca si zaharul obisnuit.

Insa spre deosebire de acesta, zaharul din cocos contine si minerale, antioxidanti si fibre.

Cel mai probabil continutul de fibre (inulina) este motivul pentru care indicele glicemic al zaharului din cocos (35)  este mai mic decat al zaharului (65). Prin urmare, determina o creste mai lenta a glicemiei odata ce a fost consumat. (1)

 

2. Melasa

Este lichidul ce ramane in urma extragerii zaharului din trestia de zahar.

Variaza in functie de consistenta, culoare si gust. Cea mai concentrata in vitamine si minerale este cea de culoare neagra si vascoasa (blackstrap molasses).

Are indicele glicemic 55, putin mai mic decat cel al zaharului.

Melasa contine insa vitamine si minerale. Este bogata in calciu, potasiu, fier si seleniu, fiind benefica pentru sanatatea oaselor si a inimii (3, 4). De asemenea contine cantitati considerabile de antioxidanti (5).

 

3. Siropul de artar

Se obtine din seva arborelui de artar, prin fierbere si evaporarea apei rezultand un sirop.

Exista mai multe varietati de sirop de artar. Cu cat acesta este mai inchis la culoare, cu atat aroma sa este mai intensa. Acesta este cel mai bun la gatit, iar cel mai deschis la culoare il putem folosi direct ca si sirop, de exemplu peste clatite.

Ceea ce il deosebeste de zaharul obisnuit este prezenta vitaminelor si a mineralelor. Este bogat in special in mangan si zinc, dar si in calciu si potasiu.

Are indicele glicemic apropiat de cel melasei.

Siropul de artar contine peste 24 de antioxidanti diferiti, spre deosebire de zahar care nu contine niciunul (6).

 

4. Mierea de albine

Mierea de albine este produsa de catre albine prin colectarea nectarului de la flori, digerarea lui si depozitarea in stup.

Contine o anumita cantitate de vitamine si minerale.

Mierea se remarca cel mai mult insa prin continutul de antioxidanti si de substante active din plante (7).

Cea inchisa la culoare este mai bogata in astfel de compusi.

Consumul de miere normalizeaza tensiunea arteriala (8) si valorile colesterolului (9) si este utila in tratarea tusei la copii (10).

 

Concluzie

Aceste variante de indulcitori sunt cu siguranta mai sanatoase decat zaharul obisnuit.

Totusi, nu sunt principala noastra sursa de vitamine si minerale. Fructele si legumele contin o cantitate mai mare, cu o densitate calorica mai mica.

Un studiu spune ca daca am inlocui tot zaharul din alimentatie cu indulcitori naturali, ne-am asigura o cantitate de antioxidanti pe care ii putem lua dintr-o singura portie de fructe de padure (11).

Indulcitorii acestia au rolul de a ne satisface pofta de dulce, fiind ideali de consumat in locul zaharului si nicidecum introdusi in dieta pe langa zaharul pe care il consumam deja.

Pentru a beneficia din plin de calitatile lor trebuiesc consumati ocazional si in cantitati mici.

Save

Save

NedocumentatSlabMediuBunFoarte bun! (5 voturi pana acum cu o medie de: 4,40 din 5)
Se încarcă...

Adaugă un comentariu