Indulcitori naturali cu putine calorii (sau zero)

Zaharul este probabil cel mai daunator aliment pe care il putem consuma.

Nu contine nici un nutrient, prin urmare nu aduce niciun beneficiu organismului.

In plus, consumul de zahar este asociat cu cresterea in greutate, obezitatea, diabetul zaharat, carii dentare si boli ale ficatului (1).

Dar fiindca suntem programati genetic sa ne placa gustul dulce nu este usor sa il eliminam din alimentatie.

Din fericire avem la indemana cateva variante naturale de a ne indulci alimentele la nevoie. Acestea nu numai ca nu dauneaza sanatatii, dar contin si substante nutritive. In plus, contin mult mai putine calorii decat zaharul.

   1. Stevia

Stevia este un indulcitor natural extras din frunzele plantei numite Stevia Rebaudiana.

Este un indulcitor cu 0 calorii. De asemenea, indicele sau glicemic este 0, ceea ce inseamna ca nu determina deloc cresterea glicemiei (2).

Puterea de indulcire este de 100-300 de ori mai mare decat a zaharului (3).

Indulcitorul din stevie este considerat sigur pentru consumul uman, atat pentru persoanele care vor sa evite zaharul si sa limiteze aportul de calorii, cat si pentru persoanele care sufera de diabet zaharat.

Stevia nu determina cresterea in greutate, spre deosebire de zahar.

Se pare ca utilizarea steviei ca si indulcitor poate fi benefica in diabetul zaharat deoarece creste toleranta la glucoza (4) si scade glicemia post-prandiala (5).

Alte studii au demonstrat ca stevia scade colesterolul (6) si regleaza tensiunea arteriala (7).

Atunci cand avem pofta de ceva dulce, stevia este probabil cea mai buna alegere pentru indulcirea alimentelor.

   2. Eritritolul

Este un alcool al zaharului, care se gaseste in mod natural in fructe.

Acesti indulcitori contin molecule a caror structura le permite sa stimuleze receptorii pentru gustul dulce de pe suprafata limbii.

Gustul sau este identic cu al zaharului, putandu-l inlocui cu succes.

Puterea de indulcire este 70% din cea a zaharului, si totusi contine doar 6% din caloriile lui.

Indicele glicemic al eritritolului este 1 (2), ceea ce inseamna ca determina o crestere a glicemiei nesemnificativa, de 100 de ori mai slaba decat o face glucoza pura. Datorita acestui lucru, eritritolul este indicat ca fiind sigur pentru diabetici (8).

Un alt avantaj al eritritolului este acela ca protejeaza dintii impotriva cariilor (9).

   3. Xilitolul

Xilitolul este un indulcitor natural extras din arborele de mesteacan.

Face parte din clasa alcoolilor de zahar, alaturi de eritritol. Spre deosebire de acesta, xilitolul contine mai multe calorii. Insa nu la fel de multe precum zaharul.

  • Eritritol: 0.24 kcal per gram
  • Xilitol: 2,4 kcal per gram
  • Zahar: 4 kcal per gram

Puterea de indulcire a xilitolului este similara cu a zaharului, desi contine cu 40% mai putine calorii decat acesta.

Xilitolul poate fi folosit de catre diabetici deoarece nu determina cresterea glicemiei (10).

La fel ca si eritritolul, este un indulcitor care protejeaza dintii impotriva cariilor (11).

Mai mult chiar, se pare ca xilitolul creste absorbtia intestinala a calciului, putand astfel contribui la sanatatea oaselor (12).

Este considerat un indulcitor sigur pentru consum, dar totusi este indicat sa nu facem exces. S-a constatat ca un consumul exagerat poate sa determine probleme digestive precum balonare si diaree.

De asemenea, cainii nu trebuie lasati sa-l consume deoarece se pare ca pentru ei este toxic (13).

 

Concluzie

Nu este necesar sa renuntam de tot la gustul dulce, insa este foarte important ce alegem sa consumam.

Deoarece avem la indemana acesti indulcitori naturali ne putem lipsi complet de zahar si de efectele nocive ale acestuia.

NedocumentatSlabMediuBunFoarte bun! (2 voturi pana acum cu o medie de: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Adaugă un comentariu