Tagatose – indulcitor natural cu mai putine calorii

Scris de : | 1 Comentariu | La : March 22, 2018 | Categorie : Stil de viata sanatos

Odată cu creșterea interesului pentru o alimentație mai sănătoasă, avem de a face cu mai multe produse nou apărute pe piață, sau cel puțin care acum devin mai cunoscute și mai disponibile la noi în țară.

Bineînțeles că o doză sănătoasă de scepticism e necesară oricând, dar mai ales atunci când suntem pe cale să facem o schimbare în alimentație. Așadar, haideți să vedem ce spun studiile despre tagatose, un îndulcitor cu mai puține calorii decât zahărul. Merită sau nu introdus în alimentația noastră?

 

Ce este tagatose?

Tagatose, (sau altfel spus tagatoza, tagatesse, tagatese) este un monozaharid ce se găsește în mod natural în lactate și fructe precum ananasul, portocalele, stafidele și curmalele. Este unul dintre îndulcitorii permiși în alimentația low-carb, alături de eritrit și ștevie.

Varianta pe care o găsim în comerț este extrasă cel mai adesea din lactate (mai precis din zerul lor care conține galactoză).

În timpul procesului de fabricație, lactoza din compoziția zerului este descompusă în glucoză și galactoză (prin hidroliză enzimatică). Galactoza rezultată este apoi transformată în tagatose (prin izomerizare). Urmează purificarea, cu ajutorul căreia se obține o pudră cu aceeași textură ca și a zahărului. Cu toate că provine din lactate, tagatose nu conține lactoză și poate fi consumată în siguranță de către persoanele cu intoleranță la lactoză.

Ca și aspect, tagatose este o pudră albă, solubilă în apă și fără miros. Are gust dulce și plăcut, asemănător cu cel al zahărului obișnuit. Nu schimbă gustul preparatelor, adică nu are after-taste. Spre deosebire de eritrit, tagatose nu are un gust răcoritor.

Tagatose nu este privit ca și un aditiv alimentar, de aceea nu a primit denumire cu E, urmată de un număr. Este considerat mai degrabă un aliment nou, aprobat ca fiind sigur pentru consum.

Poate fi folosit și pentru copt, fiind rezistent la temperaturile ridicate din timpul procesului de gătire. De asemenea este singurul îndulcitor care se caramelizează precum zahărul obișnuit (1).

 

 Valorile nutriționale

Tagatose are un indice glicemic foarte mic (de doar 3, în comparație cu zahărul, care are 65) și furnizează puține calorii (1.5kcal /g, spre deosebire de zahăr care are 4kcal/g).

Puterea de îndulcire este apropiată de cea a zahărului obișnuit (75-92% din aceasta).

 

Tagatose vs, eritrit, xilit și stevie

 

Este tagatose sigur și pentru diabetici?

Știm deja că tagatose este aprobat ca fiind un îndulcitor sigur pentru consumul uman. Provine din surse naturale și nu s-au evidențiat efecte nocive la consumul pe termen lung.

Indicele glicemic aproape de 0 arată faptul că acest îndulcitor nu determină creșterea glicemiei. Lucrările de specialitate ne spun că acesta poate constitui o alternativă sigură și pentru persoanele ce suferă de diabet. (2).

Unele studii sugerează faptul că acest îndulcitor poate avea mai multe efecte benefice pentru persoanele ce suferă de diabet, care sunt nevoite să își mențină glicemia în limite normale. S-a constatat că tagatose ajută nu numai la scăderea în greutate, dar și la reglarea glicemiei după masă și la creșterea colesterolului bun (HDL).

Datorită acestor efecte, se consideră că tagatose ar putea constitui un tratament pentru diabet, iar această posibilitate este studiată în prezent (3).

 

Are efect prebiotic

Cu toții am auzit despre probiotice și despre efectul lor benefic pentru sănătatea intestinelor, nu-i așa? Dar despre prebiotice? Și care este diferența dintre cele două?

Foarte simplu spus, diferența dintre cele 2 este următoarea. În timp ce probioticele reprezintă bacteriile prietenoase din intestin, prebioticele sunt mâncarea cu care aceste bacterii benefice (sau prietenoase) se hrănesc.

Tagatose este considerat un aliment prebiotic deoarece stimulează creșterea bacteriilor benefice intestinale. Aceste bacterii produc acizi grași cu lanț scurt, cu efecte benefice pentru intestin și colon.

 

Nu produce carii dentare

Zahărul obișnuit hrănește bacteriile din cavitatea bucală și se face responsabil de apariția cariilor. Tagatose și alimentele care îl conțin nu susține multiplicarea acestor bacterii, iar consumul de tagatose este asociat cu diminuarea riscului apariției cariilor (1).

 

Efecte adverse

La persoanele cu sensibilitate crescută, consumul unei cantități mai mari de tagatose la o singură masă poate provoca ușoare probleme digestive. Cel mai indicat este să începem cu cantități mici și dacă apar asemenea situații, să micșorăm cantitatea sau să întrerupem consumul.

Pentru unele persoane o cantitate mai mare de 10-15g de tagatose o singură dată poate să declanșeze discomfort , însă de asemenea s-a arătat că și cantități de 45g în decursul unei zile pot fi bine tolerate (1).

 

Concluzie

Tagatose este un îndulcitor natural, care pare să constituie o alternativă bună pentru îndulcirea alimentelor.

Printre avantajele sale se numără:

  • -are mai puține calorii decât zahărul obișnuit
  • -indicele glicemic este foarte mic
  • -poate fi folosit și de către diabetici
  • -puterea de îndulcire este apropiată de cea a zahărului obișnuit
  • -se poate carameliza
  • -rezistă la temperaturile crescute din timpul coacerii
  • -nu schimbă gustul alimentelor
  • -nu duce la apariția caloriilor dentare

Așadar, tagatose poate fi o metodă prin care putem să ne bucurăm ocazional de gustul dulce și în același timp să reducem cantitatea de zaharuri din alimentație.

Referințe
1.http://www.nutrientsreview.com/carbs/tagatose.html 2.https://diabetesmealplans.com/11394/tagatose/ 3.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1463-1326.2007.00799.x

 

 

Comment (1)

  1. posted by Madalina on August 21, 2018

    Vreau sa folosesc acest indulcitor la o prajitura si sa introduc retetea in myfitnesspal. In informatiile de pe pachet scrie ca are 79.8g carbohidrati la 100g, Pe de alta parte, indicele glicemic este mult mai mic in comparatie cu zaharul. Inteleg ca e mai sanatos decat zaharul, dar strict din punct de vedere al numarului de carbohidrati pe portie, ies tot acolo, pentru ca are putere de indulcire mai mica decat zaharul, nu?
    As vrea sa stiu daca asta trebuie sa introduc in ingredientele retetei – 80g de carbohidrati/100g pt tagatoza sau altceva.
    Multumesc.

      Reply

Adaugă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.