Ce se intampla in corpul tau in timpul dietei ketogenice

Dieta ketogenica a devenit din ce in ce mai populara in ultimii ani. Este o dieta intens studiata, pe baza ei s-au facut numeroase studii, efectele si beneficiile ei fiind dovedite stiintific. Putem slabi intr-un mod sanatos, deoarece este in perfecta concordanta cu nevoile si cu functionarea normala a organismului.

Regimul alimentar

Dieta ketogenica presupune o alimentatie bogata in grasimi si foarte scazuta in carbohidrati, cu o cantitate normala de proteine. Aportul de carbohidrati nu trebuie sa depaseasca 30 de grame pe zi, cantitatea de proteine sa fie de cel putin 150 de grame in functie de greutate, iar grasimile sa completeze necesarul de calorii. Poti sa citesti mai multe despre cum sa iti stabilesti meniul in articolul acesta.

Dupa cum putem observa alimentatia din dieta ketogenica implica reducerea drastica a carbohidratilor si inlocuirea acestora cu grasimi. Aceasta introduce corpul intr-o stare metabolica fiziologica numita cetoza. In cetoza, organismul fiind privat de glucoza, apeleaza la depozitele adipoase ca si combustibil pentru producerea de energie. Ficatul este cel care transforma acizii grasi liberi (proveniti din grasimea corpului) in corpi cetonici, care vor fi folositi ca si sursa de energie pentru creier si pentru restul tesuturilor (1).

Carbohidratii sunt 100% anti-ketogenici, ceea ce inseamna ca tot ce ingeram sub forma de carbohidrati se va transforma in glucoza in organism. Proteinele sunt 58% anti-ketogenice, reespectiv un procent de 58% se va transforma in glucoza prin gluconeogeneza. Gluconeogeneza este procesul prin care se obtine glucoza din produsi neglucidici. Lipidele au procentul cel mai mic de gluconeogeneza, doar 10% din grasimile ingerate se pot transforma in glucoza.

Beneficii

Reducerea zaharurilor alimentare (carbohidratilor) si implicit a cantitatii de insulina eliberata de catre corp aduce mai multe beneficii pentru organism (2).  Pe langa scaderea in greutate, poate duce la imbunatatirea sindromul metabolic si a consecintelor acestuia: diabet zaharat, hipercolesterolemie, boli cardiovasculare (3)

Corpii cetonici

Corpii cetonici sunt produsi in ficat prin arderea acizilor grasi liberi. Exista 3 feluri de corpi cetonici: acetona, acidul acetil acetic si acidul beta-hidroxibutiric. Acestia sunt produsi in mod normal de catre ficat si sunt prezenti in sange in orice moment, insa in cantitati foarte mici intr-o dieta echilibrata si obisnuita, deoarece carbohidratii reprezentand principalul combustibil al organismului, energia din corpii cetonici nu este necesara.

Cand restrictionam carbohidratii alimentari, organismul este nevoit sa caute o alta sursa de energie. Ceea ce se intampla in continuare in organism este foarte asemanator cu postul, adica abtinerea totala de la orice fel de mancare. Bineinteles nu si de la apa, fara care nu putem supravietui mai mult de cateva zile (4).

Fara mancare insa se poate supravietui mult mai mult, in functie de cantitatea de energie de rezerva stocata in corpul nostru, adica de cantitatea de tesut adipos. Ca fapt divers, recordul pentru cea mai lunga perioada de post negru supravegheata medical si dusa la capat cu succes este de 382 de zile (5).

Atat postul cat si doar lipsa carbohidratilor din dieta determina scaderea cantitatii de insulina din sange, cu cresterea concomitenta a glucagonului. Glucagonul previne scaderea nivelului de zahar din sange prin eliberarea carbohidratilor de rezerva din ficat, stocati acolo sub forma de glicogen.

Glicogenul hepatic

Avem aproximativ 125 de grame de glicogen depozitat in ficat. Muschii contin rezerve mai mari de glicogen, dar acesta nu poate fi eliberat pentru a fi folosit la mentinerea glucozei sanguine, ci serveste strict pentru energia musculara de rezerva. Dupa ce glicogenul hepatic este epuizat, glucagonul va determina mobilizarea acizilor grasi din depozitele adipoase. Alti hormoni implicati in mobilizarea grasimilor sunt catecolaminele, cortizolul si hormonul de crestere.

Glicogenul hepatic este epuizat in decurs de 12-16 ore, in functie de nivelul de activitate fizica. Deoarece putina cantitate de glucoza consumata in dieta ketogenica este pastrata pentru creier, majoritatea tesuturilor folosesc ca si sursa de energie corpii cetonici produsi in ficat si acizii grasi liberi proveniti din descompunerea trigliceridelor din grasimea corporala. Spre deosebire de celelalte tesuturi si organe, creierul nu poate sa foloseasca acizii grasi liberi ca si sursa de energie, prin urmare ficatul incepe productia de glucoza prin procesul de gluconeogeneza din proteine, lactat, piruvat si glicerol. Aportul adecvat de proteine alimentare este foarte important deoarece nu avem depozite de proteine in corp in afara de cele din structura musculara si dorim sa limitam pe cat posibil pierderea de masa musculara in scopul producerii de glucoza pentru creier.

Cetoza

Cetoza incepe din ziua 3-4, atunci cand creierul incepe sa foloseasca corpii cetonici ca si combustibil.

In mod normal, sistemul nervos central si creierul consuma aproximativ 100 de grame de glucoza pe zi, furnizate din carbohidratii alimentari. In cetoza, cele 100 de grame de glucoza necesare sunt furnizate din trigliceride si proteine. Sunt necesare 180 de grame de trigliceride pentru a furniza 18 grame de glucoza si aproximativ 75 de grame de proteine sunt transformate in 75 de grame de glucoza prin gluconeogeneza. Astfel este acoperit necesarul energetic al creierului, in timp ce celelalte tesuturi si organe folosesc corpii cetonici.

Pe masura ce corpul se adapteaza la metabolismul bazat pe grasimi, adica la cetoza, creierul incepe sa foloseasca pentru energie corpii cetonici produsi din grasimi. Chiar daca nu poate utiliza acizi grasi liberi pentru energie, acesta poate sa utilizeze corpi cetonici in proportie de pana la 75%. Acest pas este foarte important, deoarece in felul acesta necesarul de glucoza pentru creier scade la 40 de grame pe zi, ceea ce inseamna ca pe langa cele 18 grame de glucoza provenite din trigliceride, consumul de proteine pentru producerea de glucoza scade la 20 de grame. Asadar, incepand cu a doua saptamana utilizarea proteinelor scade, la fel si nevoia producerii si necesarul de glucoza.

Tot din a doua saptamana, celelalte tesuturi ale organismului (in afara de creier) consuma mai putini corpi cetonici si se bazeaza din ce in ce mai mult pe energia furnizata de acizii grasi liberi, proveniti din depozitele de grasime. In felul acesta economisesc corpii cetonici pentru a fi utilizati de catre creier.

Cetoza si procesul de slabire poate continua atata vreme cat nu crestem aportul de carbohidrati din dieta peste valoarea stabilita.

Referinte: Lyle McDonald, The ketogenic diet

Save

Save

NedocumentatSlabMediuBunFoarte bun! (1 voturi pana acum cu o medie de: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Adaugă un comentariu