Cum am renuntat sa mai consum zahar rafinat

Ascultă-ți corpul și găsește alimentația care îți face cu adevărat bine. Găsește-ți echilibrul.

Ceea ce este mai dificil este să ne dăm seama ce tip de alimente ne sunt cele mai benefice, care ne dau energie și ne fac să ne simțim bine în timp ce corpul și sănătatea ne sunt într-o formă bună.

Acum câți ani eram conștientă de faptul că am câteva kg în plus și pe lângă asta nu mă simțeam deloc foarte energică, lucruri care mă deranjau, deoarece de multe ori nu eram îndeajuns de motivată să fac lucrurile care îmi plac. După o serie întreagă de încercări și experimente pe propria piele, am realizat că „alimentul” care îmi sabotează cel mai mult sănătatea și starea de spirit este zahărul rafinat.

Am început să citesc din ce în ce mai multe studii în care se analiza cum îți afectează zahărul organismul, odată ce îl consumi zilnic. Rezultatele m-au uimit, deoarece de câțiva ani mă străduiam să evit grăsimile și le consideram vinovate pentru faptul că nu reusesc să îmi găsesc un echilibru. Iată că de fapt altceva îmi stătea în cale.

Dependența de zahăr

Am urmărit mai atent ce mănânc, pentru a-mi da seama cât de mult zahăr consum. Îmi ziceam că nu mănânc așa de des dulciuri, prin urmare sigur nu ajung să consum prea mult.

Prima supriză a fost că de fapt consumam dulciuri mai des decât aș fi crezut. Deoarece creierului meu îi plăcea așa de mult, alegea să nu mă facă conștientă de cât de mult consumam de fapt. Și când eu spun că îi plăcea, alții ar spune că de fapt era dependent. Deoarece se pare că în interiorul creierului, zahărul și gustul dulce crează o senzație de răsplată, urmată de o poftă puternică de a consuma din nou.  Astfel se crează un cerc vicios în care consumi zahăr, te simți bine și pe urmă îți dorești să mănânci din nou (1).

A doua surpriză a venit atunci când am început să citesc mai cu atenție etichetele mâncării pe care o cumpăr. Astfel am descoperit că există multe produse care nu au gust dulce și totuși au zahăr adăugat, de exemplu biscuiții sărați, muștarul sau pâinea. Și chiar dacă la ingrediente nu apare cuvântul zahăr, el poate fi ascuns și sub alte denumiri, precum glucoză, fructoză, sirop de agave etc.

Să renunți la zahăr nu este cel mai ușor lucru.

Însă din fericire am descoperit că pot să renunț la zahărul rafinat, fără să renunț de tot la dulce. Și aceasta cu ajutorul îndulcitorilor naturali. Primul înlocuitor pentru zahăr pe care l-am folosit acum câțiva ani a fost zahărul din ștevie. Țin minte că era sub forme de granule și avea exact aceeași consistență ca și zahărul. E de 6 ori mai dulce decât zahărul, așa că este nevoie de o cantitate foarte mică. În plus, ștevia are marele avantaj că nu are nicio calorie, spre deosebire de zahăr la care 1/2 dintr-o ceașcă are 387 de kcal.

Atunci obișnuim să îndulcesc mai multe alimente, însă în timp am scăpat de această manie și îmi plac mult mai mult alimentele sărate, cafeaua doar cu lapte, ceaiul neîndulcit, micul dejun cu ouă și legume în loc de cereale cu lapte, iaurtul natur sau chefir.

Dacă doriți să înlocuiți zahărul, aveți însă grijă cu ce o faceți.

Eu le-aș grupa în 3 categorii:

  1. La fel de rele ca și zahărul: siropul de agave(3), siropul de porumb(2), fructoza (4)
  2. Mai bune ca zahărul, însă la fel de bogate în caloriimierea, zahărul din cocos, melasa, siropul de arțar, zahărul din curmale
  3. Mai buni ca zahărul și cu mai puține calorii: ștevia, eritritul, xilitul

Pe cele de la punctul 2 consumați-le ocazional și cu măsură. Iar pe acestea din urmă (punctul 3) le recomand atunci când vreți să scăpați de câteva kilograme în exces, sau vreți să vă asigurați un stil de viață echilibrat. Eu le folosesc pe toate 3 acum la prepararea deserturilor. Și mă bucură foarte mult faptul că pot savura un desert sănătos de câte ori vreau și fără să mă simt vinovată.

Recunosc că încă se mai întâmplă să consum și o cantitate mică de zahăr obișnuit din ciocolata neagră, asta atunci când nu găsesc o variantă cu ștevie. La sucuri am renunțat de mulți ani, însă o dată-de 2 ori pe lună mai îmi „scapă” câte un Cola 0 sau Pepsi light.

Nu consider că e cazul să mergem în extreme, de exemplu nu aș refuza probabil să iau câteva lingurițe dintr-o felie de tort la ziua cuiva. Dar o felie întreagă simt că nu mi-ar  cădea bine. Toată ideea este să îți găsești un echilibru. Și echilibrul meu este să fiu fără zahăr rafinat în 95% din cazuri.

Save

NedocumentatSlabMediuBunFoarte bun! (3 voturi pana acum cu o medie de: 3,67 din 5)
Se încarcă...

Adaugă un comentariu