Turmericul și efectele sale benefice pentru sănătate

Scris de : | 0 Comentarii | La : May 10, 2017 | Categorie : Stil de viata sanatos, Super-alimente

Un anumit condiment de culoare galben-portocaliu apare tot mai des în discuțiile ce privesc alimentele sănătoase.

Este vorba despre turmeric, o pudră cu gust intens și ușor picant. Acesta este folosit în mod tradițional ca și condiment la prepararea mâncărurilor asiatice, fiind un ingredient de bază al sosului curry.

Datorită pigmenților pe care îi conține în mod natural, poate fi folosit în siguranță ca și colorant alimentar. Colorează în galben-portocaliu spre auriu. Știind acest lucru, recomand puțină grijă la mânuirea lui prin bucătărie. Trebuie să recunosc că mie mi-a trebuit ceva timp până să scot pata de pe mobilierul din bucătărie.

Cum se obține pudra de turmeric?

Planta face parte din familia Zingiberaceae. Este vorba despre aceeași familie de plante din care provine și ghimbirul.

Cum arată rădăcina de turmeric:

 

 

 

 

 

 

 

Condimentul sub formă de pudră se obține prin măcinarea rădăcinii de turmeric.

În ultimii ani, turmericul (sau curcuma, cum mai este denumit) a devenit din ce în ce mai popular. Astfel este folosit atât în bucătărie pentru gustul și efectele sale benefice, cât și pentru proprietăților antiinflamatoare și antibacteriene.

Unele studii recente dezvăluie faptul că substanțele active din turmeric luptă împotriva unor afecțiuni (1).

Conținut nutrițional

Pudra de turmeric este la fel ca și orice aliment. Pe lângă faptul că dă gust mâncării, aduce energie, o cantitate mică de proteine, grăsimi și glucide. La fel și câteva vitamine și minerale, de care organismul are nevoie.

Datorită gustului său intens, cantitatea în care este folosit este mică. Așadar, aportul caloric adus nu va fi semnificativ.

O lingură de turmeric conține (2):

  • Energie: 29 kcal
  • Proteine: 0.91 g
  • Lipide: 0.31 g
  • Carbohidrați: 6.31 g
  • Fibre: 2.1 g

Minerale:

  • Fier: 5.17 mg    (40% din DZR)
  • Magneziu: 20 mg   (5,4% din DZR)
  • Fosfor: 28 mg    (4% din DZR)
  • Potasiu: 196 mg    (4% din DZR)
  • Zinc: 0.42 mg    (5% din DZR)

Vitamine:

  • Vitamina B2: 0.014 mg (1% din DZR)
  • Vitamina B3: 0.127 mg (1% din DZR)
  • Vitamina E: 0.42 mg (3% din DZR)
  • Vitamina K: 1.3 µg (1% din DZR)

Cum să îl folosești

Odată ce îi cunoști gustul, poți încorpora turmericul într-o mulțime de rețete. Trebuie doar să ai imaginație și pasiune. Pentru început îți dăm câteva idei.

  • Băuturi: limonadă cu turmeric, smoothiuri energizante pentru micul-dejun, în ceaiuri etc.
  • Mâncare: supe, sos de curry cu orez, ca și condiment pentru orice fel de carne.

Proprietăți terapeutice

În ultimii ani suntem în căutare de tratamente care să fie eficiente, ieftine și foarte important, fără efecte adverse. Turmericul îndeplinește toate aceste criterii, iar mai multe studii arată că luat alături de tratamentul de tratamentul de bază, poate să crească eficacitatea acestuia.

În artrită -scade durerea și redă mobilitatea

Artrita este o boală inflamatorie cronică care poate afecta una sau mai multe articulații. Apar dureri articulare, iar moblilitatea scade.

Pacienților cărora li s-au administrat extrasul din turmeric au constatat o îmbunătățire a simptomelor. Durerea și inflamația s-au ameliorat, crescând mobilitatea și distanța de mers până la apariția durerii (3).

În ateroscleroză -îmbunătățește profilul colesterolului

Ateroscleroza este tot o boală inflamatorie cronică. Aceasta constă în depunerea pe pereții vaselor de sânge a particulelor mici de colesterol. Uneori poate să dureze mai mulți ani ca boala să se manifeste, însă progresează treptat.

La persoanele care consumă regulat turmeric, s-a înregistrat o îmbunătățire a profilului colesterolului. Colesterolul total a scăzut, la fel și colesterolul rău de tip LDL, în timp ce colesterolul bun HDL a crescut (4).

În diabetul zaharat -scade nivelul de zahăr din sânge

Diabetul este o boală în care corpul nu prelucrează cum trebuie glucidele. Prin urmare, glucidele alimentare consumate la masă nu ajung în celule pentru a fi transformate în energie. Ele rămân în sângele circulant, iar nivelul de zaharuri din sânge se menține crescut. Acest lucru poate să ducă la diferite complicații.

Turmericul s-a dovedit a fi util în scăderea nivelului de zahăr din sânge și ameliorarea diabetului zaharat (5).

Concluzie

Turmericul este un condiment cu gust intens și ușor picant.

Poate fi folosit în bucătărie pentru a da un plus de aromă mâncărurilor și pentru a înlocui alte condimente mai puțin sănătoase.

Pe lângă aceasta se pare că este un puternic antiinflamator natural. Consumul de turmeric poate fi util în scăderea inflamației generale, ameliorarea durerilor articulare și în controlul diabetului zaharat.

 

Surse:

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3535097/

2.https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/292?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=50&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=02043&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=

3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20657536

4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25131839

5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26066364

sursă foto: (1))

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Adaugă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.