Importanța fibrelor în alimentație

Auzim des în ultima vreme despre alimente care conțin fibre și despre cât de importante sunt în alimentație. Dar întrebarea este ce sunt fibrele și de ce avem nevoie de ele? Chiar este necesar să ne asigurăm aportul zilnic de fibre? Hell to the yes 🙂

Ce sunt fibrele?

Așa-numitele fibre sunt un fel mai aparte de carbohidrați. Aparatul digestiv al omului nu deține enzimele necesare pentru a le putea digera. Prin urmare sunt digerate parțial și apoi eliminate prin scaun. Dar înainte să fie eliminate, fibrele exercită mai multe efecte pozitive în organism (1).

Necesarul de fibre

Se recomandă să consumăm zilnic nu mai puțin de 14 g de fibre pentru fiecare 1000 de kcal, atât pentru adulți, cât și pentru copii (2). Aceasta înseamnă minim 25 g/pe zi pentru femei și copii și minim 38 g pentru bărbații adulți.

Fibrele pe eticheta alimentelor

Comform FDA (Food and Drug Aministration) cantitatea de fibre trebuie să fie consemnată în tabelul nutritional al fiecărui aliment, atât împreună cu carbohidrații totali, cât și specificate separat (3).

Prevenirea diabetului zaharat

Prezența fibrelor încetinește digestia carbohidraților și viteza cu care aceștia ajung în sânge sub formă de zaharuri. Prin urmare, nu mai este nevoie ca pancreasul să secrete o cantitate asa de mare de insulină. În lipsa fibrelor alimentare, pancreasul este nevoit să muncească constant, iar în timp poate să apară fenomenul de rezistență la insulină. Acest control al secreției de insulină este o modalitate foarte bună de prevenire în timp a diabetului zaharat (4).

Ameliorează constipația

Prin compușii nedigerabili din fibre, alimentele care conțin o cantitate mai mare de fibre accelerează tranzitul intestinal. Astfel, alimente precum psyllium si in sunt folosite frecvent în tratarea constipației (5).

Greutatea sub control

Alimentele care conțin fibre alimentare sunt foarte utile pentru menținerea greutății sub control. Este foarte simplu, deoarece nu le putem digera înseamnă că nu se pot absorbi prin tractul digestiv. Prin urmare nu se pun ca și calorii. Încă o caracteristică foarte importantă a fibrelor este aceea de a se umfla în stomac și astfel apare senzația de sațietate mai devreme decât în cazul altor alimente (5).

Hrănesc flora intestinală

În tractul digestiv se găsește un număr mare de așa-numitele bacterii prietenoase. Fibrelor le revine rolul de a hrăni și a întreține această populație de bacterii benefice. Datorită lor, bacteriile dăunătoare sunt împiedicate să se înmulțească peste măsură și tractul intestinal este menținut sănătos (6).

Scăderea riscului bolilor cardiovasculare

În urma mai multor studii s-a constatat că persoanele care includ regulat fibre în alimentația lor prezintă un risc mai scăzut de a dezvolta o boală cardiovasculară. Aceasta din cauză că fibrele scad colesterolul total, dar și colesterolul de tip LDL și îmbunătățește sensibilitatea la insulină. Acest lucru este valabil și pentru fibrele solubile, dar și pentru cele insolubile (7).

Concluzie

Cunoscând aceste lucruri, cu siguranță vei dori să incluzi zilnic fibre în dieta ta. Le găsești în surse precum semințe, cereale integrale, fructe și legume. Asigură-te că îți iei necesarul zilnic și te vor ajuta să te menții în cea mai bună formă.

Save

Save

Save

NedocumentatSlabMediuBunFoarte bun! (6 voturi pana acum cu o medie de: 4,50 din 5)
Se încarcă...

Adaugă un comentariu